Milyen a jó iskolatáska? - Előzzük meg a hátfájást!

A rosszul megválasztott iskolatáska oka lehet a hátfájásnak, a rossz tartásnak és hosszú távon a meglévő gerincferdülést vagy gerincbetegségeket is ronthatja.

>>Válaszd gyermekednek a legjobbat<<

Az iskolai tankönyvek, füzetek, írószerek, melyeket a gyermek az iskolatáskában cipel, elég nagy súlyt terhelnek a fejlődő gyermeki csontozatra. Gyermekkorban fellépő gerincbetegségek okozója ugyan nem lehet a nagy súlyú iskolatáska cipelése, de a meglévő elváltozásokat ronthatja, hiszen manapság a mozgásszegény életmódnak köszönhetően amúgy is sok gyermeknek alulfejlett a has- és a hátizomzata. Egyes nézetek szerint az iskolatáska cipelése kifejezetten hasznos lehet, ha a kisiskolás gyermek a számára megterhelő súly cipelésével tartja kondiban magát. Ennek ellenére képtelenség általánosságban meghatározni, hogy mennyit, illetve mekkora súlyt cipelhet egy gyerek anélkül, hogy a gerince károsodna, hiszen ebben nemcsak a testsúly mérvadó, hanem a gyermek hátizomzatának fejlettsége is. Nem mindegy tehát, hogy milyen táskát választunk. A mai gyerekek ráadásul nagyon sokféle tantárgyat tanulnak, a tanórákra nagyon sokféle könyvet és füzetet kell magukkal vinniük. A táskában hordott súly ellen tehát nem sokat tehetünk. Arra viszont oda tudunk figyelni, hogy milyen táskát vegyünk gyermekünknek.

A féloldalas, vállon átvethető táskák teherhordásra, vagyis iskolatáskának alkalmatlanok. Általános vélemény, hogy gyermekkorban a testsúly 10-20 százalékánál több terhet nem szabad cipelni a kisiskolásoknak, mivel a csontozatuk legintenzívebben 14-15 éves korukig fejlődik. Ebben a korban kell leginkább odafigyelni a különböző terhelésekre.

Milyen elvárásoknak kell megfelelnie egy jó iskolatáskának?

A legmegfelelőbb egy olyan hátizsák, aminek széles, párnázott vállpántja van - tehát mindkét vállán hordja a gyermek, és így szimmetrikus terhelést biztosít - és a hátfal a gerincoszlophoz igazodik. A merev falú, hátra simuló kialakítás segíti a súlyelosztást. Lehetőség szerint a hátfal legyen légáteresztő, hogy ne izzadjon bele a gyermek; továbbá a vállpánt legyen állítható, mert a táskának a váll vonalától a medencecsontig kell érnie. Fontos, hogy pántjait megfelelő hosszúságúra állítsuk. Ha túl hosszú a pánt, a súly a gyermek vállára nehezedik, emiatt előre görnyed, és próbálja a terhet a hátával megtartani. A táska alja a deréktól 20 centiméterre kell, hogy kezdődjön. A táska belső tere lehetőleg legyen többrekeszes, hogy a megfelelő pakolással jobban eloszthassuk a gerincre nehezedő súlyt. Az is fontos, hogy a táska saját súlya a lehető legkisebb legyen, megfelelő minőségű, strapabíró anyagból készüljön, minőségi varrással.

Fontos kompenzálni az ülő életmód negatív hatásait

Mindezek mellett persze nagyon fontos az is, hogy megfelelő módon mozogjon, sportoljon a gyermek. A mozgásszegény, ülő életmód egyre inkább veszélyt jelent a gyermekek mozgásfejlődésére, olyannyira, hogy ma már az óvodás korosztályban is tartáshibákhoz vezet, sőt a tartáshibák tömeges előfordulását észlelik az iskoláskorban is. Ennek megelőzése a megfelelő iskolatáska kiválasztása mellett a megfelelő mozgás és iskolai berendezések (padok, székek) biztosítása.

Forrás: WEBBeteg

Olvasd el többi cikkünket is:

Nyakunkon az iskolakezdés! »

Sátor-bátor »

Szülinapi Klub »

Összes cikkünkért kattints ide »

Mi is sütiket (cookie) használunk az oldalainkon. Segítségükkel továbbra is szeretnél okos és hasznos termékajánlókat látni? Elolvasom bővebben    Rendben Nem szeretném